Omdat het zo langzamerhand aardig druk begint te raken op Kaj-M, vonden we het de hoogste tijd voor een calamiteitenboot.
Het plan om de RPA (Rotterdam Port Authority, vroeger ‘de havendienst’) 15 na te gaan maken is vervolgens ontstaan na het verlekkerd bekijken van haar activiteiten in de Nieuwe Waterweg, vanaf het terras van het Delta Hotel in Vlaardingen.
Zeker toen we een keertje aan boord mochten kijken en fotograferen was het vuur niet meer te blussen (zelfs niet door de RPA 15) en zou deze een plekje gaan krijgen op de baan.
De zoektocht naar maten en achtergrondinformatie op het internet leverde in ieder geval op dat dit schip net een verbouwing achter de rug had en in details afweek van haar zusterschepen.
Goed opletten dus welke foto’s gebruikt konden worden en verder doorborduren op de tekeningen.
Omdat we deze keer legio eigen foto’s hadden om uit te putten, konden we die in ieder geval aanhouden (dachten we).
Maar aan het eind van de rit ontstond toch nog discussie over de kleur van de romp. De foto’s konden geen uitsluitsel bieden en we moesten nog een keertje op bezoek in Rotterdam. Ditmaal bij de RPA 12, waar we vriendelijk geholpen werden. Inclusief toestemming voor een klauterpartij naar het dak.
“Is het dak nou oranje? EN tot hoever loopt dat?”
“Tja, dan moet je zelf even kijken.. He Bart, mag deze man het dak op?”
“Ja hoor, hij kijkt maar even”
Heerlijk, die Rotterdamse mentaliteit!
In ieder geval bleek dat de romp donkerblauw was en niet zwart en bleek dat dat op basis van foto’s slecht in te schatten was.
Tijd voor de bouw zelf.
Zoals gebruikelijk werd voor de romp gebruik gemaakt van MDF en gebruikten we styreen voor de opbouw en de details.
Dat betekende weer veel lijmklemmen, stalen plaatjes en het nodige ‘plakwerk’….
De stuurhut was nog een hele klus, met haar achthoekige grondvorm, schuine wanden en uitsparingen in de zijkanten voor de uitlaten.
Ook de inrichting van de stuurhut krijgt een plekje.
De rest van de opbouw wordt gesneden en in elkaar gelijmd.
De RPA 15 is inzetbaar als blusboot, sleepboot en bergingsschip.
Het schip kan gasdicht gemaakt worden voor inzet bij chemische branden en bij de recente grote scheepsbrand in Scheveningen kwam de RPA 15 te hulp om het vuur onderdeks te blussen.
We zijn begonnen aan de kraanarm, waarmee de RPA 15 een op afstand bedienbaar bluskanon in huis heeft om over een brandend scheepsdek heen te blussen. Deze arm is tevens voorzien van een camera om ‘mee te kijken’.
Met deze blusarm, kan de RPA 15 over een brandend dek blussen met water of schuim. Ook kan het schip een watergordijn langszij creëren om heel dichtbij te kunnen komen en de hitte af te kunnen schermen.
Hiervoor lopen er buizen bovenlangs de ramen.
De diverse details (antenne’s, bolders, trapjes, hekjes etc.) worden gemaakt en vastgelijmd.
De RPA 15 naast enkele vletjes.
En de eerste foto met zojuist aangebrachte decals.
Een mooie aanwinst voor Kaj-M waarmee we de baan weer wat veiliger hebben gemaakt!
miraculeus, in 1 word geweldig.
Miraculeus, een 1 woord geweldig
Fantastisch mooi nagebouwd. Zag het echte schip vanochtend voorbij varen (Papendrecht) na vermoedelijk een onderhoudsbeurt bij Damen.
Ben zelf als havenmeester Europoort bij het ontwerp en de waterlating aanwezig geweest. Het was toen de HD-18. Tegelijkertijd werd de HD-19 gebouwd. Beide schepen werden gestationeerd in de Europoort.
J.W.Goosens, Papendrecht.
ik vind het schip harstikke mooi
ik heb zelf de rpa 12 gebouwd als varend model
nu wil ik de rpa 15 gaan bouwen maar als varend model
kan je mij de tekeningen bezorgen of het adres waar ik ze kan kopen
bvdank
gr. wim Bunte
Sorry voor het late antwoord. Helaas is de bouwer een aantal jaren geleden overleden en zijn deze gegevens niet toegankelijk voor ons.