Een markant gebouw in de Waalhaven is toch wel de ‘Paaltjesloods’ van K.J. Simon B.V.
Dit bedrijf doet veel onderhoud aan kades en beschoeiingen en omdat er altijd veel enorme houten meerpalen op het terrein liggen kreeg het bij ons de naam “paaltjesloods”
In deze serie laten we zien hoe deze loods een bijzonder plekje kreeg op een uitbreiding van Kaj-M waar we tot dusver nog niet over hebben geschreven.
Bij onze expedities naar pier 2 werd er altijd gekeken naar dit bedrijf en de markante loods. Ook de steiger met op zondagen de bijzondere werkschepen en het door heftruck verplaatsbare hek trok onze belangstelling. En dan dat buitenterrein met meerpalen , af en toe een loopbrug en nog meer “langs de haven” attributen was erg interessant voor het Kaj-M volk.
Dus toen er een losse module moest komen om Kaj-M eventueel in kleine configuratie te kunnen showen (niet elke show heeft genoeg ruimte voor de complete baan) viel meteen de keus op dit bedrijf om deze module aan te kleden, want het was helemaal in ons buurtje, het bedrijf kijkt aan 1 kant uit op de boldakloodsen (Nijmegenstraat 27).
Zoals elk bouwproject, beginnen we met het verzamelen van gegevens en beeldmateriaal. En we hebben ons met onze bedoelingen eerst maar eens beleefd aangemeld, want als er dan ineens een stel vreemde snoeshanen met fotocamera’s om je bedrijf lopen te springen krijg je vragen en misschien problemen.
In ons geval waarschijnlijk niet met de politie, maar er is in Rotterdam ook nog zoiets als de “blauwe wagen”.
En als de bemanning van die wagen 1 blik op ons werpt volgt geheid een gedwongen opname in canvas jasje met sluiting op de rug en in rustige en lommerijke omgeving en dat dan voor langere tijd……………
Een boekje met foto’s van de modelbaan met de reeds gebouwde modellen werkte zeer verhelderend bij het aanmelden dus we kregen meteen alle medewerking.
Hier een luchtopname van het bedrijf, het is de blauwe loods.
En we hebben ons niet laten afleiden door de drijvende havenkranen, hoewel…………….
Wat foto’s van het voorbeeld.
En nog meer foto’s van het voorbeeld.
Als je gaat bouwen kan je er bijna nooit genoeg hebben. Met deze foto’s en de maten van de deur werd er eerst eens een gevel tekening gemaakt en de afmetingen bepaald.
Deze afmetingen werden uitgezet op de module en alles paste op de beschikbare oppervlakte. Er waren geen aanpassingen nodig en we konden beginnen.
Nu gaat een gevel bouwen erg snel als je veel gegevens hebt. Dit was het resultaat na 2 avondjes plakken.
Camera bewaking was natuurlijk ook in model nodig.
Het aangebouwde trafohuisje -rechts op de foto – bouwden we natuurlijk ook. Het hoort bij het markante gezicht.
En de roldeur moest een beetje open, net als op onze voorbeeld foto’s. Nu konden we dus ook de in te richten werkplaats beter zichtbaar maken.
dD gebruikte muurplaten zijn van het fabrikaat Auhagen. Deze zijn sterk en recht, maar ze zijn in dit geval te kort. Dus het afval van het uitgezaagde geveldeel werd uitgelijnd – let op verband van de steentjes- en weer stomp aan elkaar gelijmd op een vlakke ondergrond. Wel lang laten drogen voor er verder gezaagd wordt.
Alle ramen en kozijnen zijn nu uit de muurplaat gezaagd en nu gaan we aankleden met stripjes en plaatjes. Natuurlijk van evergreen.
Dit is de andere gevel.
En hier was de roldeur dicht, bij ons dus ook.
De aansluitingen voor de stofafzuiging zijn gemaakt en geplaatst. Aan deze kant van de werkplaats wordt het hout bewerkt.
Toch eens kijken hoe het met de ruimte uitkomt: meten is leuk, maar controleren is beter. En de verhoudingen kloppen nog ook!
De volgende keer gaan we verder met de andere wanden en een stukje interieur.
Tot dan.
Zowiezo ook rechtstreeks zenden aan Simon B.V., lijkt me, want dit is weer prachtig heren, bedankt