Een markant gebouw uit de Waalhaven is toch wel de ‘Paaltjesloods’ van K.J. Simon B.V.
In deze serie laten we zien hoe deze loods een bijzonder plekje kreeg op een uitbreiding van Kaj-M waar we tot dusver nog niet over hebben geschreven.
En we gaan verder met de bouwmet deze keer de lange gevels.
Zoals op de voorbeeld foto’s te zien is , is er 1 zijde bekleed met blauwe ribbelplaat. Het zijn de aanbouwen en het aangebouwde transformator huisje.
De bouw is recht voor zijn raap; men probeert de stramien maten (afstand van de dakspanten) te bepalen en rekent daar de ramen en hun posities op uit.
Het moeilijkste is eigenlijk alles recht en haaks te houden tijdens de bouw. En dat is meteen de reden dat we ook het platte dak er op lijmen en het schuine dak van de aanbouw, voor we verder gaan met de andere gevel.
Na het drogen kunnen we alles wat beter beetpakken en in een betere werkpositie zetten zonder schade.
Na goed uitmeten ziet het er dan zo uit.
Nu kunnen we verder met de andere gevel.
Zoals eerder vermeld is de werkplaats verdeeld in een hout en staal bewerkend gedeelte. Dus moest er een tussengevel gemaakt worden.
Ook is op de voorbeeld foto te zien dat er in de zijgevel ook een grote deur opening zit en die gaat wat problemen geven met de bouw van het dak. Niet het maken zelf, maar om de sterkte te behouden.
Voor we zover zijn doen we eerst de gevel van de aanbouw. Met een restje Auhagen muurplaat van de gevels en wat evergreen stripjes ontstaat deze.
En wordt deze haaks aan de kopgevel gelijmd. Een klein hulpmiddeltje zorgt dat de verbinding haaks droogt.
En om de sterkte in het gebouw te maken doen we meteen het dak van de uitbouw. Als dit volledig droog is kun je het gebouw beter oppakken.
In het dak zit een soort verspringing en dat maakt de bouw er niet makkelijker op. Het was even goed foto’s bestuderen en daarna de maten inschatten.
Met een liniaal en wat blokjes proberen we de delen van de zijgevel in lijn te houden. Nu moet alles echt lang drogen. Alle lijm/weekmaker moet nu uit de lijmnaden dampen.
En dat geeft ons mooi tijd om de ramen van het raamwerk van het dak te maken. Uit………..ja wel, uit Evergreen strip.
De verdeling/tekening van de raamindeling is met de Evergreennummers nog net zichtbaar, op de stalen werktafel. Want daar hecht de doorlekkende lijm niet aan dus lijmen we rechtstreeks op de tafel.
De raamwerken worden geplaatst.
En de r.v.s. plaatjes dienen om de lijmnaad aan te drukken.
Nu wordt het tijd voor het bovenste stuk dak.
Het plaatje zegt eigenlijk alles. Net zoals de r.v.s. plaatjes om de lijmnaad aan te drukken. En in het midden zit de opening voor het daklicht.
De loods is nu sterk genoeg om even om te draaien. Zo kan de binnengevel ook aan het dak gelijmd worden.
Wat klemmen (uit zo’n Bison lijmdoos) en een liniaal om alles recht te houden terwijl de lijm droogt.
Het daklicht wordt geplaatst met de spanten imitatie.
En nu doen we wat “raars”: We gaan het gemaakte plastic dak bekleden met 0,4mm triplex. (wat we overgehouden hebben van de bootjesbouw)
De reden hiervoor is dat het dak bekleed gaat worden met strookjes dun schuurpapier om het asfalt te imiteren. En dat papier heeft moeite om aan het plastic te hechten: de randjes laten dan los en het wordt een lelijk gezicht.
Gelukkig lijmt het hout wel goed aan het plastic. Met een goede contactlijm natuurlijk, en in ons geval is dat bison transparant. (geen reclame)
En weer de bekende stalen blokjes om alles goed aan te drukken.
De volgende keer werken we de loods af. tot dan.