Cabotage deel 1 – Meten is weten

Onder het kopje ‘Oude zooi’ hoort ook het bouwverhaal van de ‘Cabotage’.

Voorbeeld

In dit deel gaan we de voorbereiding laten zien welke vooraf is gegaan aan het daadwerkelijke bouwen.

Introductie. 
Het verhaal achter de Cabotage is niet zo eenduidig als bij eerdere schepen. In dit geval betreft het een kustvaarder en dan wel een zogenaamde ‘Sontvaarder’, waarvan er velen zijn gebouwd.

Ze leken allemaal op elkaar, maar waren toch ook allemaal weer verschillend en je kon ze van 1900 tot 1940 overal en nergens vinden, maar vooral rondom de Oostzee.

Ons ‘model’ stamt uit ongeveer 1920 en is 250 BRT en het bouwproces zou als voorbeeld moeten dienen voor een collega bouwer die hem graag in schaal 0 wilde nabouwen.
Aangezien dit zijn eerste schip was, zou ik alles goed documenteren en daar plukt u nu de vruchten van.

Tekeningen

Op freeshipplans waren diverse tekeningen te vinden, waarbij ik rekening moest houden met afwijkende schalen per tekening. Tevens kon het zo zijn dan de omrekenfactoren van de lengte iets afweken dan die van de breedte.
Ik vermoed dat dit is ontstaan door het drogen van het rijstpapier waar de eerste versies van deze tekeningen op zijn gemaakt.
Ook het vele kopiëren zal de nauwkeurigheid van de tekeningen niet ten goede zijn gekomen.
Goed nameten dus voordat je begint en in mijn geval: eerst een eigen schaaltekening (ver)maken op basis van de aanzichten.

DSC00017

Het uittekenen van het frame (doorsnede ter hoogte van de waterlijn en de vorm van het bovendek + langsdoorsnede)

het gebruikte hout is weer 4mm MDF. Dit is heel makkelijk te bewerken en trekt niet snel krom.

DSC00018

Eerst wordt nu beslist hoe hoog het schip op het water kom te liggen (de rode lijn). Dit schip komt iets boven het plimsolmerk te liggen en horizontaal. (af en toe trekken we de rode lijn schuin maar het bouwen wordt dan wel een stuk moeilijker! Zie de Emilia)

DSC00019

De rode lijn wordt natuurlijk ook getekend op het spantenplan. let op of er afwijkingen zijn in de schaal per aanzicht. Als dat zo is, dan moet je deze meteen verrekenen! Anders bouw je voor het vuilnisvat, omdat je er achter komt dat niets past.

DSC00022

Door de schaal per aanzicht en verschillen in lengte en breedte schaal is de calculator natuurlijk onmisbaar. Hierbij is de constante factor functie erg fijn.

DSC00026

Ik teken dus de waterlijn, deklijn en langsdoorsnede recht boven elkaar. zo kan ik lijnen met behulp van een winkelhaak makkelijk overhalen van aanzicht naar aanzicht en weet ik zeker dat ik alles rechtboven elkaar krijg.

DSC00027

DSC00028

Hier wordt de cirkelmal misbruikt om een ronding op de tekening op te meten.

DSC00029

Om vervolgens verrekend op het hout te zetten.

DSC00030

De hoeken blijven altijd gelijk.

DSC00032

Hier zie je het het uittekenen van de langsdoorsnede. Deze bepaalt dus de “zeeg” van het schip. Natuurlijk word wel 2x de materiaaldikte (2x 4 mm) verrekend.

DSC00033

Hierboven een plaatje daarvan; de rode lijn is de onderzijde van het model, de potlood/zaag lijn ligt hier 4mm boven.

Ook de rand van het voordek is hier totaal getekend, de buitenlijn links en de zaaglijn 4 mm meer naar rechts.

DSC00034

Hetzelfde geldt voor het achterschip.

DSC00036

En eindelijk staat de langsdoorsnede er nu op.

DSC00039

DSC00040

Nu nemen we de rondingen van het bovendek over. Alle hulplijnen goed coderen/nummeren want een fout is zo gemaakt. Desnoods afstrepen wat je gedaan hebt.

DSC00041

DSC00042

Hetzelfde doen we natuurlijk ook achter.

DSC00043

DSC00045

De breedte maten van de boeg zijn nu uitgezet, maar ook de openingen voor de ruimen. Dit schip wordt namelijk zo gebouwd dat er eventueel een laad/los scene omheen gebouwd kan worden. Met open luiken en lading.

DSC00046

Met behulp van de “schaatsmal” wordt er een vloeiende zaaglijn van gemaakt. (dus daar is die vreemde mal voor)

DSC00047

De boeg is aan de bovenzijde rond, we doen het meet en tekentrucje met de crikelmal opnieuw.

DSC00048

DSC00049

DSC00050

Nu is het tijd om de waterlijn uit te zetten.

DSC00051

Het totaalplaatje van het getekende bovendek.

DSC00052

Ook hier geldt weer; systematisch meten, rekenen en tekenen en de codering van de tekening ook overnemen op het hout.

DSC00053

DSC00054

Zo, de waterlijn is getekend.

Wat opvalt, is dat ik maar 1 zijde uitteken en dat er bij boeg en achterschip een stukje hout over is. De tekening eindigt niet aan de rand. De reden daarvoor zie je in het volgende deel, als we gaan zagen.

DSC00055

DSC00056

DSC00057

DSC00058

DSC00060

Tot de volgende keer. dan gaat de figuurzaag uit het vet.

2 reacties op “Cabotage deel 1 – Meten is weten

  1. Ik ben op zoek naar een doorzichtige plastieke schaatsmal om ermee te tekenen. Wens graag de lengte in cm en hoeveel het kost. Ook ben ik erin geinteresseerd naar de 2 andere kleine vormen en ook hoeveel ze elk of alle drie samen kosten. Kunt U mij heel snel een antwoord sturen? Vandaag nog als het lukt ??

    1. Goedemiddag,

      Mogelijk kunt u bij een hobbywinkel terecht voor standaard vormen.
      Overige mallen maken wij zelf, zoals u op deze site kunt lezen.

      Wij zijn niet geïnteresseerd in verkoop, maar willen juist aanzetten tot zelfbouw!

      Succes.

      MM

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *