In het laatste deel (9) van het bouwverhaal van de Cabotage sluiten we de bouwverslagen af.
De waterlijn wordt afgetekend, ik heb hier een speciaal stukje gereedschap voor, maar een potlood op een blokje hout werkt ook prima. Aangezien het scheepje lager was dan mijn aftekengereedschap, heb ik 2 conservenpotten -van gelijke hoogte- gebruikt om hem wat hoger te zetten. Doe dit wel op een vlakke ondergrond, anders gaat het (natuurlijk) verkeerd.
Zo, de waterlijn staat er rondom op.
In dit geval heb ik eerst het onderwaterschip geschilderd. Die keuze is gemaakt omdat zwart donkerder is dan rood. Als ik nu met zwart over een stukje rood zou gaan, dekt het beter. omgekeerd -zeker met een wit of grijs schip- is een stukje lastiger.
Ook de witte delen bij de boeg en de verschansing worden nu geschilderd.
Het begint er toch leuk uit zien?
De steunen voor de achterreling zijn geplaatst.
En het interieur met wat details zijn geschilderd. o.a. de binnenzijde van de opgelijmde patrijspoorten en lichtval boven de machine kamer. Hiervoor is een lichte groen tint gekozen.
De laatste stukjes reling worden aan de steunen gelijmd. het plankje dient om de overstekende stukjes reling wat te steunen en vlak te houden. (door de weekmaker in de lijm kan het anders wat uitzakken)
De details komen goed uit in de kleuren.
Ook hier weer een drupje groen in de patrijspoort.
We gaan met de achterste stukken reling de hoek om. De knijpers hangen er puur als gewicht om de zaak een beetje strak te houden. Je ziet nu ook meteen weer het nut van de ondergelijmde klos hout. Je kan zo prima het scheepje op zijn kant leggen.
Een blokhaak met een wasknijper kan een prima lijmsteuntjes of aandruk blokjes zijn.
De bemanning (preisser) wordt in de stuurhut geplaatst. 2 figuurtjes zodat ze wat aanspraak hebben………..
En de onvermijdelijke verfrandjes en beschadigingen worden aangestipt.
Tot de volgende keer, voor het laatste deel en de foto’s van het afgewerkte schip.