Wij kiezen er bewust voor om geen lange treinen of doorlopende sporen te gebruiken tijdens shows.
Treinen rijden of rangeren met een (fictief) doel en vormen niet enkel een bewegend object, daardoor wordt ‘het spel’ leuker om te bekijken (en ook om uit te voeren).
We houden van langzaam rijden en genieten van het beeld van een loc die een wagon opduwt naar de kade.
Voorbeeld rangeerplan.
We hebben voor de meeste raccordementen een rangeerplan uitgewerkt, niet om altijd hetzelfde te moeten doen, maar om te kijken wat logische rangeerbewegingen zijn en hoeveel rollend materieel er nodig is voor een interessant treinbeeld.
De 1206 van ERS haalt een paar wagons op bij de Huckepack en rijdt langzaam weg naar het emplacement.
We rijden voor het grootste deel ‘met de hand’ en beleven hier dan ook de meeste lol aan.
Het programmeren van een treinbeweging is voor ons geen probleem (al moet de baan dan wel opgeknipt worden in secties en bezetmelders krijgen), maar we genieten gewoon met volle teugen van het spel en de afwisseling.
Het rangeren vormt voor ons een leuk aspect van de hobby en dat willen we graag laten zien tijdens onze ‘optredens’.
Complimenten voor wederom een stuk uitbreiding, bedankt.
Complimenten, hebben jullie ook rangeerplannen op papier staan ter kennisdeling alhier? Voor de geïnteresseerde volger denk ik erg leuk en inspirerend.
Geert, bedankt voor het compliment.
We hebben in het begin (nog voor de eerste grote verbouwing) wel e.e.a. op papier uitgewerkt.
Maar dit is dermate verouderd, dat dat niet meer op de site is gezet.
De tekening die daarvoor gebruikt werd is http://mm.trainsandtrucks.nl/de-geschiedenis-van-kaj-m/de-geschiedenis-van-kaj-m#more-160 daar nog wel terug te vinden.
(de eerste)
Dit was het sporenplan nadat we het voor de eerste keer onder handen hebben genomen (voor de uitbreiding van Pier 2)
Ik heb hier niet meer op gereageerd zie ik. Toch nog even doorvragen: hoe doen jullie dan nu de rangeerplannen als er niets op papier staat?
Zelf ben ik namelijk bezig met een modelbaan met stukje opstelterrein/industrie/haven/station. Het is leuk om met korte treinen zinvol te rangeren, wat ook nog een beetje echt lijkt.
Vandaar ook dat ik wat op zoek ben naar voorbeelden. 🙂
Goedenavond Geert.
We houden ons niet strikt aan één plan (dat is in het grootbedrijf niet anders), maar baseren ons wel op wat we in de havens en elders (hebben) zien gebeuren.
Tijdens een show hebben we een aantal bewegingen die zowel interessant zijn om te zien als realistisch zijn EN die we zonder problemen kunnen uitvoeren.
Dit is meestal het opduwen van enkele wagons om ze bij een ‘klant’ achter te laten en dan weer weg te rijden.
Lastige bewegingen (omlopen etc.) slaan we vaak over (dat is teveel gepruts om af te koppelen). Een traag rijdende trein die onder de kadekranen door kruipt en achter de graansilo’s of een boot / gebouw verdwijnt doet het altijd goed.
Het wisselen van wagons is sowieso een tijdrovend spel (net als in het echt), dus je hoeft dat niet al te ingewikkeld te maken.
Meestal hebben we 1 loc per locatie, zodat we direct de juiste pakken en elkaar zo min mogelijk in de weg zitten.
De containerterminals zijn ook favoriet, omdat die lekker lange sporen kennen, wat dus veel rij- en kijktijd geeft.
Gevaar is dan wel dat je ‘even’ snel een wagon op wilt halen en veel te hard gaat rijden.
Je merkt dat veel bewegingen niet uit te voeren zijn zonder ‘het handje’ erbij te gebruiken en dat wil je natuurlijk voorkomen.
Zelfs met Kadee koppelingen gaat met name het omlopen niet echt vlekkeloos.
Daarom is opduwen, achterlaten van wagons, wegrijden, terugkomen en dezelfde wagons weer oppikken favoriet.
Het publiek heeft niet door dat je dezelfde beweging steeds weer uitvoert, als je ondertussen met een andere loc iets anders hebt gedaan.
Ook de kadesporen van Pier 2 zijn een lust voor het oog om te berijden en zijn dusdanig goed gelegd dat je er echt over kunt kruipen.
Dag Peter,
Hartelijk dank voor de uitgebreide reactie. Dat geeft inspiratie voor nieuwe ideeen. Het probleem met even snel een wagen ophalen en koppelen/ontkoppelen herken ik. Dat wil ik proberen om deels te ondervangen met elektrische koppelingen (ik heb de Roco 62911 – Railion RN204), werkt fantastisch met de Roco universeelkoppeling.
Qua industrie ben ik ook druk aan het plannen. Een scheepswerf (staal, schroot, stuksgoed), betoncentrale (kalk, cement, zand, beton) en nog wat mogelijkheden.
Daarmee maak je het wat serieuzer en rij je met een doel rond. Dat vind ik ook het mooie aan jullie modelbaan, in de opzet zie je een duidelijk plan terug.
Andere vraag (kan ook per mail eventueel). Staan jullie open voor kleinschalige verkoop van havenkranen, schepen en loodsen? Ik denk dat er wel wat modelbouwers – waaronder ikzelf – interesse hebben. Ik kan zoiets nooit maken ben ik bang.
Groet,
Geert
Dag Geert,
Graag gedaan.
Ik ben benieuwd naar de voortgang!
M.b.t. de vraag over verkopen van modellen: hier willen wij niks mee.
In het verleden hebben we wel eens toegegeven aan een dergelijke vraag, maar zodra er geld gaat spelen komen er andere (negatieve) krachten om de hoek kijken die de lol in onze mooie hobby verknalden.
Daarbij zijn dergelijke projecten dusdanig arbeidsintensief, dat ze waarschijnlijk onbetaalbaar zullen zijn.
Natuurlijk kun je seriematig gaan werken, maar dan is de lol er voor ons snel af (en het is wel hobby)
Ik weet dat anderen er wel ‘brood’ in zien, maar wij kiezen hier bewust niet voor.
Groet,
Peter
Hoe heet die spel van de tweede afbeelding?
Ik begrijp de vraag niet helemaal.
U zie toch de foto van een rode trein daarna is er een foto van een rangeerplan ongeveer 6 jaar geleden speelde ik deze spel maar weet niet meer wat de naam is weet u dat?
Dat zegt mij niks. Sorry.
Deze ontwerpen zijn voor mij een goed voorbeeld,
hoe in maquèttevorm in3D een vormontwerp te presenteren van een havenuitbreiding te Harlingen’NOORD’ met inbegrip v.e. spoorboog aftakking op de 162-b staatslijn Harlingen-Nweschans (–Wilhelmshafen)-Bremen-Baltische Staten, Scandinavië etc.
Bedankt!