Eén van de blikvangers van Pier II is natuurlijk de boldakloods.
Gebouwd naar het voorbeeld Klapwijk-rapide aan de Nijmegenstraat, Rotterdam Waalhaven. Een typisch gebouw uit de ‘wederopbouw’ periode met gewapend beton en een imposant kantoor.
Het kantoor.
Toen we bedachten om dit gebouw een plaats te geven op de uitbreiding (Pier II), was de layout op hoofdlijnen klaar en hadden we besloten dat een imposant kantoor op de kop mooi zou zijn.
Dit is niet in overeenstemming met het voorbeeld, waar het kantoor opzij zit, maar het paste wel veel beter.
Het kantoor met de schuine hoek in de lijmtangen en wasknijpers.
Druk uitoefenen op het geheel met stalen blokjes.
De spanten en balken van MDF en het onmiskenbare patroon in de gevels.
Een detail van hetzelfde patroon wat met de figuurzaag tot stand is gekomen.
De maker droomt nog wel eens van deze gevels….
Even proefdraaien met een modelauto.
De achterkant van de evergreen gevel.
En de voorkant (na heel wat uren zagen en vijlen.
Exact de juiste breedte en erg imposant. We moesten wel wat concessies doen in de ‘lengte’ (anders zouden de modules een meter dieper worden).
Om het dak straks goed rond te krijgen werd er triplex in de juiste bolling gelijmd op de spanten.
Ook de kraanbaan voor de bovenloopkraan wordt gemaakt.
Met deze kraan werden voornamelijk staalproducten op wagons beladen via het spoor wat onder deze kraanbaan doorliep.
De andere kant met winkelhaak.
Met lijmtangen werden de verschillende onderdelen op hun plek gehouden.
De bovenste spanten zitten bijna vast.
Door gebruik te maken van de bolling van de gevels en de spanten, kon het 0.4 mm dik triplex met weinig kracht bol vastgelijmd worden.
De boldakloods met het kantoor op de kop van Pier II.
En een doorkijkje vanaf de rechter kant.
Het kleine kantoortje in de loods.
Het grote kantoor (waar tevens twee mini-modellen te zien zijn van nagebouwde schepen).
Als je de vrachtauto’s in diverse jaartallen nodig hebt
dan kan ik wel een paar jaren vullen in periodes
van 10 jaar opvolgend.
als je op mijn naam zoekt kom je wel wat tegen op Internet
in Ede of in Geldermalsen gefotografeerd door Frank Haebel
Heb trouwens uit mijn tijd bij WETRAM ook nog een
collectie uit de 60 jaren nagebouwd, exact op deze locatie
met beladen van 200 t jute voor de Deka naar Ludwigshafen
ook de fotos heb ik erbij in de albums zitten
Beste Rinus,
Bedankt voor het aanbod. Foto’s zijn natuurlijk altijd welkom en een bron van inspiratie.
Met toestemming kan ik ze dan direct op trainsandtrucks plaatsen.
Met vriendelijke groet,
Peter