In deel 5 over de bouw van de Matador gaan we verder met het maken, schilderen en plaatsen van de vele dek details.
Dit zijn de lichtkoekoeken van de machine kamer. Met de lucht inlaat. Zoals veel op de matador 2 zijn deze ook in een linkse en rechtse uitvoering te maken.
Alles is waterdicht afsluitbaar. En alle wartels, deksels e.d. moeten er natuurlijk op. Wat een geluk dat we zoveel foto’s konden maken aan boord.
De luchtinlaten worden opgebouwd uit diverse maten buis en daarna in model geschuurd (wel 2 dagen laten drogen voor je dit doet)
Het begint er op te lijken. Als de luiken opstaan worden deze vastgezet aan de rail.
En de eerste machine kamer koekoek is klaar voor de verf.
Nu schrijf ik dit wel lekker vlotjes, maar hier eens een foto van de toeren die soms worden uitgehaald om te zorgen dat alles recht en haaks blijft bij het lijm drogen.
De sloep wordt weer gemaakt volgens de oude vertrouwde methode; 3 laagjes 4 mm mdf worden uitgezaagd en op elkaar gelijmd tot 1 blok. Goed laten drogen en later in model schuren.
Ondertussen zijn de positie cabine op bordes en de 1e lieren uit deel 4 droog genoeg om te hanteren. Tijd voor de nodige opstellingen uit te proberen en – niet onbelangrijk- een montage volgorde te bepalen. Het is zo druk in dat hoekje op het dek dat even droog oefenen echt moet.
Gelukkig past alles nog. En het begint steeds meer op de echte matador 2 te lijken.
Zonder alle draden is het al aardig vol.
Overal op dek -en helemaal aan de achterzijde- staan meters en aansluitkasten die de waterstanden in de ballast tanks e.d. doorgeven. Deze zijn eenvoudig te maken.
De mangaten en inspectieluiken worden van details voorzien.
En na al dat werk gaan we weer eens kijken of het nog op de echte gaat lijken. Bij zo’n gecompliceerd model als dit zijn deze kijk en denk momenten echt nodig. Na elke plaatsing eens even stilletjes kijken en denken hoe je volgende details gaat aanpakken.
En het wordt steeds voller op dek.
We gaan weer eens verder met wat lieren. De elektromotoren moeten natuurlijk ook aansluitkasten e.d. krijgen.
Net zoals dat de meters van de ballast tanks flenzen en fittingen moeten hebben.
1 hijslier, links en rechts gekoppeld. En dan komen er zo 2 units achter elkaar op het dek.
Enige mangaten zijn ook voorzien van contra gewichten. Hier te zien met wat steun tijdens het drogen
En ook zijn er nog wat “klassieke” luchthappers te vinden op de bok. Wel voorzien van een klep om eventuele onderdekse branden te kunnen blussen met CO2. Dus een gekochte luchthapper wordt in 2 delen gezaagd en de gemaakte klep er tussen gelijmd.
Na al dat geplak en gelijm wordt het eens tijd voor wat schilderwerk. Er is genoeg wat voor montage van kleuren moet worden voorzien omdat er later niet of slecht bij te komen is.
En ook het schilderwerk is veel. Maar dankbaar werk.
Aan 2 van de luiken zijn de positie lichten gemonteerd.
En terwijl dat allemaal droogt wordt ook de bok zelf al een beetje geschilderd.
Een hoop geschilderd klein spul ligt te drogen. En wacht op definitieve montage.
Terwijl het maken van de details nog steeds door gaat.
Het is zonder kleur nog slecht te zien, maar dit gaat een paal met daarop een bankschroef voorstellen. Iets waarmee je stroppen kan maken in/aan/op staaldraad.
Hier een blik van de bovenzijde. Nu is de bankschroef beter te herkennen.
Nog eens een mangat. deze keer met een ontluchtingsbuis.
Tot de volgende keer, dan gaan we nog meer details maken, schilderen en plaatsen. de matador 2 is nog lang niet vol……..
wát een fraaie details, écht genieten is dat